almaenlauri-op-avontuur.reismee.nl

Onze werkzaamheden

We zijn naar Malawi gekomen om hard te werken en dat doen we ook zeker. Het werk gaat hier gewoon de hele dag door en als je even niets te doen hebt zijn er altijd extra klusjes. We hebben hier vroege diensten waarin je om 5 uur moet beginnen en als je geluk hebt ben je degene die pas om 8 uur hoeft te beginnen. Ook al maakt het niet heel veel uit, want we slapen met zijn allen in een kleine ruimte dus je hoort de ene wekker na de andere afgaan. Uitslapen is hier dus niet van toepassing. Vroeg opstaan heeft hier nog een nadeel omdat het ‘s ochtends nog heel koud is. Gelukkig wordt het rond half 7 al een stuk warmer en rond 12 uur is het soms niet uit te houden in de zon, maar daar hoor je ons natuurlijk niet over klagen. We are loving the sun!

In het centrum zijn ze voornamelijk bezig met het verzorgen van de dieren, samenstellen van groepen en als de groep geschikt is wordt deze voorbereid op hun vrijlating in het wild. De animal caretakers doen de dagelijkse verzorging van de dieren en de vrijwilligers verzorgen de wezen. Daarnaast helpen we bij het doen van de observaties en lopen we mee met Amanda the kickass American vet.

Orphan Care

Op dit moment zijn er nog niet veel wezen we hebben 2 baby duikers (antilopen), 2 serval kittens (kleine katachtigen) en 4 vervet monkeys, in september zullen er veel meer wezen binnen komen. De wezen krijgen een aantal keer per dag melk en solids (groente en fruit of eendagskuikens en kip) Het voeren van deze dieren is geen hard werk, maar ze hebben een hoog knuffelgehalte dus ze zijn erg leuk om lekker naar te kijken (there is a hands-off policy so cuddling isn’t allowed ). Het schoonmaken van de afdeling is ook niet erg ingewikkeld en zo gedaan, maar die handdoeken wassen, dat is wel even flink de handen uit de mouwen steken! Even toelichten hoe dit gaat: je pakt 3 grote tonnen en vult ze met water, een daarvan met bleek en een met waspoeder. De ton met bleek vul je met handdoeken en laat ze 15min weken. Daarna borstel je de poepvlekken uit de handdoeken en knijpt ze uit en gooit ze in de ton met waspoeder en daarna weer stuk voor stuk de handdoeken uitwringen en dit herhaal je ook in de ton met water zodat alle bleek en waspoeder eruit is. Je armen worden moe omdat die grote natte handdoeken zwaar zijn, je handen doen pijn van al het wringen en je rug van al het bukken, heerlijk.

Doing obs

Op dit moment zijn er verschillende observaties die dagelijks gedaan moeten worden. We hebben de Serval obs waarin de 2 serval kittens worden geobserveerd. Dit is een van de diensten waarvoor je om 5 uur op moet... Deze kittens worden geobserveerd om te bepalen of zij geschikt zijn om straks weer vrijgelaten te worden en wat voor training nodig is om ze zover te krijgen.

Dan hebben we ook nog de Astrid obs. Ieder jaar wordt er een groep apen geselecteerd die geschikt kunnen zijn om te worden vrijgelaten. Deze groep wordt een jaar in een speciaal verblijf ondergebracht en dagelijks geobserveerd om te bepalen of de individuen geschikt zijn om terug te gaan naar het wild en of de groep hecht genoeg is. Verder ondergaan ze een aantal testen zoals de leopard of snake test. Vorige week hebben ze de leopard test bij deze groep gedaan en dit was groot feest want ze zijn allemaal geslaagd. De test houdt in dat er een leopard, gemaakt van papier mache, voor het verblijf wordt gezet en de apen op de juiste manier op deze prachtige verschijning moeten reageren. Dit hebben zo ook zeker gedaan, zodra de leopard er stond begonnen een aantal apen de alarm call te maken en vluchtte de hele groep de bomen in. Mission accomplished. Vervolgens wilde Astrid de leopard weghalen en zodra ze erheen liep begonnen de apen weer paniekerig de alarm call te maken. Alsof ze tegen Astrid wilden zeggen: nee pas op, ga er niet heen. Hoe dichter zij bij de leopard kwam hoe harder de apen begonnen te roepen. Ik denk dat het net zoiets geweest moest zijn, dat wanneer je een horrorfilm aan het kijken bent en de personage een donkere kamer in loopt terwijl het overduidelijk is dat daar de moordenaar is.

En dan zijn er ook nog de Cathy obs. In het centrum moeten regelmatig nieuwe apen in een groep geintroduceerd worden. Het is Cathy haar taak om te bepalen welke apen in welke groep geplaatst worden. Zodra ze dat heeft besloten zet ze de nieuwe aap en de dominanste aap in kleinere enclosures naast elkaar. Deze apen worden een aantal dagen geobserveerd tot zij goed sociaal gedrag vertonen en dan worden ze bij elkaar gezet. Gaat dit ook goed dan gaan zij de groep in. Helaas gaat dit soms ook erg fout. Vorige week moesten 2 oude dames Mercy en Aida (bavianen) bij een groep geplaatst worden. Zij werden samen naast Archie, de zeer knappe leider van een groep in de binnenverblijven geplaast. De week ervoor had Archie ook al 3 nieuwe mannen in de groep geaccepteerd, dus 2 nieuwe dames moet dan zeker lukken. Het leek heel goed te gaan dus ging de hatch tussen Mercy en Archie open. Archie maakt gelijk netjes contact met de dames, zij zijn echter zo onder de indruk dat zij niet goed reageren op zijn contact en bang weg blijven lopen. Dit is bij de bavianen not done en ze worden gelijk hard gestraft. Archie heeft Mercy het hele verblijf door gegooid, waardoor zij overal grote wonden en kneuzingen heeft. Op dit moment zitten Aida en Archie naast elkaar zodat zij opnieuw aan elkaar kunnen wennen. Tijdens de observaties wordt gekeken of hun contact weer verbeterd en Aida haar angst afneemt.

Enrichment program

Vanaf volgende week gaan Alma en ik starten met het uitvoeren van het enrichment program. Het plan is al een paar keer uitgevoerd, maar doordat de vrijwilligers komen en gaan valt het programma steeds stil. Wij gaan er dan voor zorgen dat er iedere dag verrijking is voor de apen in de binnenverblijven en de grote katachtigen. We zullen dan ook observeren of de verrijking goed aanslaat bij de dieren en een database opzetten over welke planten uit de omgeving geschikt zijn als verrijking. Dus vanaf volgende week doen we in plaats van Astrid of Cathy obs gewoon Lauri en Alma obs voor ons programma ;)

Dit was even een deel van wat wij hier zoal doen. Zoals je kunt lezen zullen wij ons hier zeker niet gaan vervelen Alma is natuurlijk ook nog druk bezig met haar research wat erg interessant is. Naast het werken is er natuurlijk ook nog tijd for some fun. De afgelopen week zijn wij een aantal avonden op stap geweest met de vrijwilligers en de animal caretakers en zijn ook naar verschillende lokale barren geweest. Hierover meer in onze volgende blog!!

Veel liefs en greetings from Malawi

Alma en Lauri